Judith Nijland

Pers

“Mooie muziek, goede zangeres”
Jacques Klöters, Radio 5

“Mijn eerste indruk was dat dit een zomers album is. Lichtvoetige muziek voor een zorgeloze zondagochtend. ‘Judith is de stralende zon in haar eigen muziek’. Toch zijn er ook zinnetjes als ‘Every moment of every day I hate you more than I can say’. Of ‘A grey hair appeared upon my head’, die een andere kant van Judith Nijland laten horen. Ik vind het wel humor hebben om een cd te beginnen met een grijze haar..”
Hans Schiffers, Radio 2

“De grote ‘Four Zero’, oftewel veertig, één van de mijlpalen in het leven. Een punt in je leven waarop je even stil staat bij alles wat je hebt meegemaakt. Dat deed zangeres Judith Nijland dus ook. Wat ze uit haar verleden en heden haalde horen we nu terug in de dertien, door haar geschreven, nieuwe tracks op haar inmiddels derde album. Net terug van een tour in Thailand, waar ze haar tweede cd ‘Suitcase Of Songs’ aan het promoten was, duikt ze hier al weer vol overgave in het ten gehore brengen van haar nieuwe cd.
Nijland wordt op deze cd wederom bijgestaan door haar vaste band, gitarist Florian Zenker, percussionist Arie den Boer, bassist Pieter Althuis en pianist Marnix van Bruggen, weer een zorg minder en dat voorkomt ook weer grijze haren. Iets waar je in deze leeftijdscategorie toch wat vatbaarder voor bent. Zo bezingt ze het ook in het rokerige en jazzy-achtige ‘A Grey Hair’. Uiteindelijk verzet ze zich niet al te veel tegen de stroming der tijd en dat is duidelijk terug te horen in de muziek.
Het warme stemgeluid van Nijland verleidt in het zwoele ‘Recycle Me’. Deze song toont ook dat ze tegenwoordig wat meer experimenteert door de kleine toevoegingen van samples en loops. Iets dat eveneens terug komt in ‘Music Is To Me’ een track waar je bijna de glimlach op haar lippen kan terug horen in de teksten. Maar ook de melodie maakt het tot een vrolijk en makkelijk weg te luisteren nummer.
Lekker lui onderuit in je warme bed. Dat is waar ‘Sunday’s Here’ overgaat, en het soezerige gevoel dat daarbij hoort krijgen we helemaal met de trompet-solo van Jasper Gloeirich en de sample van fluitende vogeltjes. Wat losser en bruisender is ‘Sing Around The World’ waar het genre jazz even voorbij wordt gegaan met pop en rock invloeden. Een wereldser nummer dat zijn plek op de cd zeker waard is. Voor alle bedrogen dames zal ‘Every Moment’ een herkenbaar thema zijn. Rancune maar met een stukje fenomenale klasse gezongen door de Utrechtse Nijland. Om vervolgens door te stromen in een funky bass groove en toetsen begeleiding in ‘Always Wanted’.
Afsluiter ‘Complicated’ is toch wel de song die het best bij de grote ‘Four Zero’ past. De track is een retrospectieve blik van de zangeres en zal menigeen van diezelfde leeftijd niet vreemd in de oren klinken. Het gehele album heeft iets warms en zoet-stroperigs over zich. De arrangementen, eveneens voortgekomen uit Nijlands pen, zijn zeer uitnodigend. Een gevoel dat heerlijk is om je in te begeven. Als dit het is als je veertig wordt dan kunnen wij er haast niet op wachten. ”
Musicfrom.nl

“Late uurtjes pop
Ze treedt al meer dan vijftien jaar internationaal op met jazzy popklassiekers, van ‘It’s Raining Men’ tot ‘What a Wonderful World’. Maar op haar nieuwe, derde album ‘Four Zero’ duikt ‘Judith Nijland’ werkelijk in het diepe. Alleen maar eigen songs die zich stuk voor stuk perfect laten beluisteren tijdens de late uurtjes: glaasje wijn, blokje kaas erbij en de stereo op aangenaam fluistervolume.”
Esta Magazine

” De derde cd van jazz-zangeres Judith Nijland, wat moeten we zeggen. Vier jaar na ‘Suitcase of Songs’ een vervolg met ‘Four Zero’. Vier nul, veertig, ´I have to face the fact that I´m getting old´, Nijland opent met een louge/achtige jazzjam, met die ene text die de ´Four Zero´ overduidelijk verklaard. ´Four Zero´, maar maakt het uit? Judith Nijland geeft wederom een visitekaartje af waarmee de de zangeres zichzelf nog duidelijker op de kaart zet in de jazz-scene.
Nijland is inmiddels tot ver over de landgrenzen bekend en ook in ons eigen land herbeleven de jazzclubs haar optredens keer op keer weer. Opener ‘Grey Hair’ laat dan weinig tot de verbeelding over dat Nijland in het midden van haar leven staat, ‘Receycle Me’ gaat daar in feite dwars tegen in. Klonk de opener nog wat richting de Engelse jazzfunkband ‘YCB’, verderop op de plaat laat Nijland dat uptempo soms wat vallen, maar blijft swingend.
Op ‘Four Zero’ laat Nijland haar leven aan zich voorbij gaan. Inspiraties, overpeinzingen, mijmeringen over het leven, dat is wat ‘Four Zero’ is. Heerlijk, rustig voor het warme haardvuur met een glaasje rode wijn of whisky. En een blokje oude kaas niet te vergeten. Nijland maakt muziek die voor een ieder is te waarderen, en ondanks die rust ook zeker geschikt voor de, liefst oude, jazzclubs. Rustig, beheerst, maakt Nijland haar eigen nummers tot een relaxte mix, waarbij de band van Nijland zeer zeker niet mag worden vergeten.
‘Sing around the World’ lijkt door Nijland geschreven als wederomstanding na die gewaarwording dat het niet alleen maar slow hoeft. Het funky nummer luidt een deel van de cd in die de rust achter zich laat. Nijland springt nergens echt uit de band, houdt het binnen de kaders, gebruikt hier en daar een klein effectje, maar blijft down to earth. Nijland’s stem is en blijft een genot om naar te luisteren en levert met ‘Four Zero’ misschien wel een van de meest perfecte ‘rainy fridayevening’- albums van het jaar af.
Judith Nijland wordt op het moment goed opgepakt bij Radio 6, Jazz & Soul, en precies dat is wat Nijland is: Jazz met een scherpe rand van soul, een genot om naar te luisteren. Nijland is zwaar ondergewaardeerd, maar hopelijk komt daar nu verandering in. ” (8/10) (Off the Records)
Maxazine.nl

Live

07-12-14 Live Club Koekenbier, Alkmaar
20-12-14 Jazzclub Le Chat Noir, Leiden
09-01-15 The Basement Jazzclub, Noosa (AUS), ovb
10-01-15 Brisbane Jazzclub, (AUS), ovb
11-01-15 The Piano Bar, Maroochydore (AUS)
Vanaf voorjaar 2015 – A Jazz Tribute to ABBA

Complete Live agenda

Tweets

Alle tweets